هرچند كه او تمام اين اعمال خشونت بار را در حين بازيهاي رايانهاي انجام ميدهد اما از آنجايي كه امكان دارد تجربياتش در دنياي مجازي را به دنياي واقعي هم وارد كند آينده خود و جامعه را با خطر مواجه ميكند. او از ناحيه بازيهاي خشن رايانهاي دچار عوارض رواني و جسمي فراواني ميشود و احتمال زيادي دارد نسبت به كساني كه به نحوي با او ارتباط دارند، رفتار خشونتباري در پيش بگيرد.
حالا نتایج تحقیقي که به وسيله گروه فوقدکترای دانشگاه شهید بهشتی انجام و اخيراً منتشر شده، نشان داده است که 45 درصد کودکان ایرانی به بازیهای رایانهای خشن علاقهمند هستند. یکی از اعضای این گروه تحقیقاتی گفته است كه تماشای فیلمهای خشن و دارای صحنههای خشونتآفرین و همچنین بازیهای خشن رایانهای موجب بروز سندرم دنیای خبیث بین افراد چهار تا 18 ساله میشود. مقاومت در مقابل پند و اندرز، علاقهمندی به خلق خشونت اعم از خشونتهای رفتاری یا عملی از جمله علايم ایجاد سندرم «دنیای خبیث» است.
براساس تحقیق صورت گرفته، 45 درصد از کودکان علاقهمند به بازیهای رایانهای با صحنههای تیراندازی و کشتار هستند. همچنین افراد مبتلا به این ناهنجاری در مقابل دیدن خون و یا خونریزی بی تفاوت بوده و حتی از آن لذت میبرند. محققاني كه اين تحقيق را انجام دادهاند برای مقابله با ایجاد یا گسترش بیماری روانی «دنیای خبیث» در جامعه تأكيد ميكنند كه باید بازیهای حاوی خشونت و کشتار جمعآوري شود و فیلمهای دارای این گونه صحنهها کمتر به نمایش درآید و والدین اجازه ندهند فرزندانشان با مشغول شدن به بازیهای رایانهای و یا فیلمها و یا سیدیهای فیلمهای خشونتآفرین آینده خود را به خطر اندازند. اين تحقيق شايد جديترين تحقيقي است كه در كشورمان درباره فيلمها و بازيهاي رايانهاي خشن انجام و نتايج آن منتشر شده. واضح است كه نتايج اين تحقيق هم بسيار تكان دهنده و هشدار دهنده است.
پيش از اين در ساير كشورهاي جهان هم تحقيقاتي درباره عوارض ناشي از تماشاي فيلمهاي خشن و يا بازيهاي رایانهای خشن انجام شده است. براساس اين تحقيقات، مشخص شده كه شناخته شدهترين نتيجه بازيهاي خشن بروز پرخاشگري بويژه در كودكان است. تحقيق جامعي كه از سوي جامعه روانشناسان امريكا در مدت 20 سال به انجام رسيده نيز نشان داده كه بازيهاي رایانهای خشن يكي از عوامل اصلي گرايش به خشونت بويژه در ميان نوجوانان پسر است. نتايج اين تحقيق نشان داده كه كودكان خشن در مدرسه بيش از ديگران به خشونت در مقابل معلمان و دانشآموزان ديگر ميپردازند.
اكثر والدين از عواقب بازيهاي رایانهای خشن آگاهي ندارند
با
وجود عواقب خطرناك بازي با بازيهاي رایانهای خشن، تحقيقات ديگر نشان
داده كه اكثر والدين يعني 90 درصد آنها خبر ندارند كه فرزندانشان چه بازي
رایانهای خريداري ميكنند. اين در حالي است كه در كشور ما بيشتر اين
بازيها هم وارداتي بوده و بدتر از آن ميزان زيادي از آنها قاچاق هستند.
متأسفانه علاوه بر اين كه با انجام اين بازيها ميتوان خشونت را تمرين
كرد، از آنجايي كه اين بازيها بر اساس فرهنگ غير ايراني هم ساخته شدهاند،
ميتوانند به نوعي به وسيله تهاجم فرهنگي هم تبديل شوند.
به همين دليل است كه لازم است كه همه بيشتر از اين به خطرات اين بازيها توجه كنند. كوچكترين كاري كه ميتوان انجام داد، آگاه كردن والدين از خطرات بازيهاي خشن و غيراخلاقي و غير فرهنگي است. همچنين آگاه كردن والدين از اين كه حتماً از رده بندي سني بازيها آگاه شوند، بسيار ضروري است.
بازيهاي رایانهای خشن كودكان را به عنوان عامل خشونت درگير ميكنند. آنها در اين بازيها به همه نوع فعاليت خشونتبار و يا غيراخلاقي دست ميزنند و بعد ممكن است آنچه را كه در بازيها ميآموزند، در دنياي واقعي هم به اجرا درآورند. چه بسا مشاهده صحنههاي خشونت و خون و خونريزي در دنياي واقعي هم ديگر آنها را تحت تأثير قرار ندهد. اين در حالي است كه اين بازيها غالباً كودكان و نوجوانان را معتاد هم ميكند. كساني كه به اين بازيها ميپردازند، ممكن است در هنگام بازي گذشت زمان را احساس نكنند. حتي برخي از آنها به اين بازيها نياز رواني پيدا ميكنند و ميخواهند كه دايم به اين بازيها بپردازند. ضمن اين كه اين افراد خصلتهاي گوشه گيري و درونگرايي پيدا ميكنند.
همچنين مشخص شده كه كودكان و نوجواناني كه مدت زيادي به بازيهاي رایانهای ميپردازند، دچار بيماريهاي جسمي هم ميشوند. كم شدن ديد، دچار فشار خون بالا و حملههاي عصبي شدن و چاقي ناشي از بي تحركي و نيز خميدگي پشت از جمله ناراحتيهاي جسمانياي است كه ممكن است آنها به آن دچار شوند. حتي انجام بازیهای خشن به مدت طولانی، تغییرات فیزیولوژیکیاي در مغز افراد ایجاد میکند كه شبيه به تأثيري است كه اعتیاد به مواد مخدر در مغز به وجود میآورد. البته لازم نيست كه كودكان و نوجوانان را از بازيهاي رایانهای محروم كنيم. اگر والدين به درستي تحقيق كنند، متوجه ميشوند كه برخي از اين بازيها قادرند تواناييهاي كودكان را از نظر فكري و قدرت تصميمگيري و تخيل و خلاقيت و سرعت عمل بالا ببرند و حتي اعتماد به نفس آنها را افزايش دهند.
برخي از اين بازيها حتي دركي از وضعيت كنوني جهان و تمدنهاي گذشته و سير تكاملي اين تمدنها به وجود ميآورند. اما موضوع اين است كه برخي از والدين تلاش نميكنند كه بفهمند بازيهايي كه بچهها خريداري ميكنند و يا حتي بازيهايي كه خودشان براي فرزندانشان خريداري ميكنند آيا خطري هم براي آنها دارند يا نه و اصولاً چه چيزي به آموزه هاي فرزندانشان ميافزايد. همچنين ميزان ساعتهايي را كه بچهها پاي رايانه مينشينند، كنترل نميكنند. به طوري كه فرزندانشان هر روز به مدت چند ساعت به اين بازيها ميپردازند. اين در حالي است كه بسياري از والدين بر دوستان فرزندشان و لباسي كه ميپوشند نظارت دارند و نسبت به آنها حساسند ولي هنوز به اهميت اين بازيها پي نبرده اند.اما خطر زماني گسترش بيشتري پيدا ميكند كه بچهها به جاي انجام دادن تكاليف مدرسه هم به بازي بپردازند.
شركت در جنگ بين ملتها يا جنگ هستهاي، بازي به عنوان جاسوس، بازي در نقش رباتهاي بيرحمي كه به كشتار انسانها ميپردازند يا افرادي كه با سحر و جادو ميكوشند بر جهان مسلط شوند، شركت در زد و خورد مسلحانه و فرار از دست پليس و غيره همگي از بازيهايي هستند كه كودكان زيادي روزانه به آنها ميپردازند. حتي بازياي وجود دارد كه در آن كودك در نقش سربازان امريكايي ميكوشد به تأسيسات هستهاي ايران آسيب برساند و آنها را از بين ببرد.
نگراني از عواقب بازيهاي خشن تنها براي جامعه ما نيست
عواقب
خطرناك انجام برخي از بازيهاي رايانهاي حتي كشورهاي پيشرفتهاي را كه
دست كم از نظر مؤلفههاي فرهنگي با فرهنگ موجود در اين فيلمها تضاد ندارند
را نيز با واكنشهاي تندي مواجه كرده است. چندي پيش وقتي نوجوان افسردهاي
تحت تأثير بازيهاي رایانهای خشن با سلاح ليزري به كشتار دانشآموزان يك
دبيرستان پرداخت، برخي از مسئولان آلماني خواستار ممنوعيت استفاده كودكان و
نوجوانان از بازيهايي كه در آنها آدمكشي صورت ميگيرد شدند. حتي برخي
فراتر رفته و خواهان ممنوعيت اين فيلمها براي همه مردم و نه فقط كودكان و
نوجوانان شدند. پيشبيني ميشود كه درآمد ناشی از فروش بازيهاي رایانهای
در كشور آلمان به سه ميليارد يورو برسد.
متأسفانه در كشور ما رايانهها بيشتر كاربري سرگرمي و بازي دارند. به طوري كه برخي آمارها حاكي از اين است كه نيمي از رايانهها با اين هدف خريداري مي شوند و مورد استفاده قرار ميگيرند. در حالي كه اگر رايانهها چه در مدرسه و چه در خانه بيشتر براي اهداف آموزشي و انجام تكاليف مورد استفاده قرار بگيرند، شايد از تمايل بچهها به بازيهاي رایانهای و از جمله بازيهاي خشن كاسته شود. همچنين الگوبرداري از بازيهاي رایانهای بايد براي والدين هشدار دهنده باشد.
چرا كه بچهها از طريق اين بازيها ميآموزند كه براي مقابله با مشكلاتشان در سطح خانواده يا اجتماع به خشونت متوسل شوند و اين خشونت را هم با تقليد از اين بازيها به كار ميبندند و اين موضوع هم براي آنها و هم ساير مردم خطرناك است. در برخي از بازيهاي رایانهای كشتار بيشتر امتياز بيشتري به همراه ميآورد. بهكارگيري انواع سلاحهاي مرگبار و شيوههاي كشتار بي رحمانه در اين بازيها ميتواند افرادي خشن، پرخاشگر و حتي جنايتكار تربيت كند. اين بازيها بر وضعيت روحي و جسماني كودكان و نوجوانان تأثيراتي به جا ميگذارند كه گاهي جبران ناپذير ميشوند. بنابراين لازم است همه براي مقابله با تبعات آنها وارد عمل شوند.
.:: This Template By : web93.ir ::.