مقدمه :
اصلاح نظام اداري و مديريت دولتي در بر گيرنده تلاشي نظام مند و يكپارچه است به گونه اي كه از طريق آن مي توان ، تغييرات مؤثري در نظام اداره عمومي پديد آورد و توان آن را براي رسيدن به پيشرفت ملي ، افزايش داد . از اين روي تحول در نظام اداري و مديريت دولتي يا به تعبيري متناسب كردن و شايسته گرداندن آن بخصوص در سال 1389 كه از سوي رهبر معظم انقلاب اسلامي سال همت مضاعف و كار مضاعف نام گرفته است ، ضرورتي حياتي و اجتناب ناپذير است . ده برنامه تحول در نظام اداري كه نشات گرفته از متن سياست هاي كلي نظام اداري ابلاغي مقام معظم رهبري ، سند چشم انداز ، لايحه برنامه پنجم توسعه اقتصادي اجتماعي فرهنگي و در چارچوب سياست هاي كلي دولت خدمت گذار مي باشد ، بر آن است كه تا با توانمند سازي دستگاههاي اجرائي كشور و تربيت مديران و كارشناسان كارآمد و تحول آفرين ، طرحي نودر اندازد و در پيشرفت و توسعه يكپارچه كشور نقش موثرتري را ايفا نمايد.
بديهي است اجرا و عملياتي كردن برنامه ها نياز به عزم ، اراده ، مشاركت و همكاري مديران و كاركنان تمامي دستگاههاي اجرايي كشور تا بتوان با اتكا به حمايت ، هدايت و آموزش فراگير ، اقدامات پيش بيني شده را از قوه به فعل درآورده و شاهد تغيير رفتار ، عملكرد و بهره وري بالاي دستگاه هاي اجرايي كشور باشيم .
لطف اله فروزنده دهكردي
معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور
سياست هاي كلي نظام اداري ابلاغي مقام معظم رهبري
سياستهاي كلي نظام اداري كه به روساي قواي سه گانه ، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح ابلاغ شده است ، بدين شرح است :
1-نهادينه سازي فرهنگ سازماني مبتني بر ارزش هاي اسلامي و كرامت انساني و ارج نهادن به سرمايه هاي انساني و اجتماعي
2- عدالت محوري در جذب ، تداوم خدمت و ارتقاي منابع انساني
3- بهبود معيارها و روز آمدي روشهاي گزينش منابع انساني بمنظور جذب نيروي انساني توانمند ، متعهد و شايسته و پرهيز از تنگ نظري ها و نگرشهاي سليقه اي و غير حرفه اي .
4-دانش گرايي و شايسته سالاري مبني بر اخلاق اسلامي در نصب و ارتقاي مديران
5- ايجاد زمينه رشد معنوي منابع انساني و بهسازي و ارتقاي سطح دانش ، تخصص و مهارتهاي آنان
6- رعايت عدالت در نظام پرداخت و جبران خدمات با تاكيد بر عملكرد ، توانمندي ، جايگاه و ويژگيهاي شغل و شاغل و تامين حداقل معيشت با توجه به شرايط اقتصادي و اجتماعي
7-زمينه سازي جذب و نگهداري نيروهاي متخصص در استانهاي كمتر توسعه يافته و مناطق محروم
8- حفظ كرامت و عزت و تامين معيشت بازنشستگان و مستمري بگيران و بهره گيري از نظرات و تجارب مفيد آنها
9- توجه به استحكام خانواده و ايجاد تعادل بين كار و زندگي افراد در نظام اداري
10- چابك سازي ، متناسب سازي و منطقي ساختن تشكيلات نظام اداري در جهت تحقق اهداف چشم انداز
11-انعطاف پذيري و عدم تمركز اداري و سازماني با رويكرد افزايش اثر بخشي ، سرعت و كيفيت خدمات كشوري
12-توجه به اثر بخشي و كارآيي در فرآيندها و روشهاي اداري بمنظور تسريع و تسهيل در ارائه خدمات كشوري
13-عدالت محوري ، شفافيت و روز آمدي در تنظيم و تنقيح قوانين و مقررات اداري
14-كل نگري ، همسوسازي ، هماهنگي و تعامل اثر بخش دستگاههاي اداري به منظور تحقق اهداف فرا بخشي و چشم انداز
15-توسعه نظام اداري الكترونيك و فراهم آوردن الزامات آن به منظور ارائه مطلوب خدمات عمومي
16-دانش بنيان كردن نظام اداري از طريق بكارگيري اصول مديريت دانش و يكپارچه سازي اطلاعات ، با ابتناء بر ارزشهاي اسلامي
17- خدمات رساني برتر ، نوين و كيفي به منظور ارتقاي سطح رضايتمندي و اعتماد مردم
18-شفاف سازي و آگاهي بخشي نسبت به حقوق و تكاليف متقابل مردم و نظام اداري با تاكيد بر دسترسي آسان و ضابطه مند مردم به اطلاعات صحيح
19-زمينه سازي براي جذب و استفاده از ظرفيت هاي مردمي در نظام اداري
20-قانونگرايي ، اشاعه فرهنگ مسئوليت پذيري اداري و اجتماعي ، پاسخگويي و تكريم ارباب رجوع و شهروندان و اجتناب از برخورد سليقه اي و فردي در كليه فعاليت ها
21-نهادينه سازي وجدان كاري ، انضباط اجتماعي ، فرهنگ خود كنترلي ، امانت داري ، صرفه جويي ، ساده زيستي و حفظ بيت المال
22-تنظيم روابط و مناسبات اداري بر اساس امنيت رواني ، اجتماعي ، اقتصادي ، بهداشتي ، فرهنگي و نيز رفاه نسبي آحاد جامعه
23- حفظ حقوق مردم و جبران خسارتهاي وارده بر اشخاص حقيقي و حقوقي در اثر قصور يا تقصير در تصميمات و اقدامات خلاف قانون و مقررات در نظام اداري
24-ارتقاي سلامت نظام اداري و رشد ارزشهاي اخلاقي در آن از طريق اصلاح فرآيندهاي قانوني و اداري ، بهره گيري از امكانات فرهنگي و بكارگيري نظام موثر پيشگيري و برخورد با تخلفات
25- كارآمد سازي و هماهنگي ساختارها و شيوه هاي نظارت و كنترل در نظام اداري و يكپارچه سازي اطلاعات
26-حمايت از روحيه نوآوري و ابتكار و اشاعه فرهنگ و بهبود مستمر به منظور پويايي نظام اداري
.:: This Template By : web93.ir ::.