انسان وقتى جناب علامه طباطبائى را زيارت مى كرد، به ياد اين حديث شريف مى افتاد كه جناب كلينى در كتاب فضل العلم كافى ، به اسنادش از حضرت امام صادق (عليه السلام ) نقل مى كند و فرموده است : من تعلم العلم عمل به و علم لله ، دعى فى ملكوت السموات عظيما فقيل تعلم لله و عمل لله و علم لله راه اين است و جز اين نيست . و دقيقا بدين جهت رفتار او، گفتار او، سكوت او، قلم او و مطلقا آثار وجودى او حكايت كننده از وارستگى او عظمت ذخاير علمى و عملى او بود.
منبع:جلد سوم پندهای حکیمانه
اندازه نگهدار كه اندازه نكوست
ناگفته نماند كه (( بدن )) تور شكار و سوارى راهوار است ، مبادا با او
چنان كنيم كه نه به كار شكار آيد و نه تواند سوار را به جايى برساند، ره
چنان رو كه رهروان رفتند.
كسى به ما نگفت كه شب و روز را با دانه خرما
به سر بريم ، در حد اعتدال بدن نياز به تعيش دارد (( كلوا واشربوا و
لاتسرفوا بخوريد و بياشاميد، ولى اسراف نكنيد. )) انسان كامل آن كسى است كه
حق هر صاحب حقى را اداء مى كند.
منبع:جلد سوم پندهای حکیمانه
آفت حب دنيا
(( اميرالمومنين (عليه السلام ) فرمود: حب الدنيا يفسد العقل و يصم القلب عن سماع الحكمه
حب دنيا عقل را فاسد مى كند و گوش قلب را از شنيدن سخن حكمت كر مى سازد. ))
((
شرح )) هر كه دوست دنيا و عاشق مال و جاه دنياست ، عقل فطرى و هوش حقيقى
او فاسد شود و ديگر به سخن حكمت الهيات مايل نباشد و گوش به گفتار انبياء و
اولياء و حكماى الهى كه دنيا را در نظرش حقير كند ابدا ندهد، مبادا از
دنيا موهوم كه معشوق است دور شود و اما عاقل گويد:
دنيا بتى است عشوه گر و بى وفا زين بى وفا چه تمنا كنى ؟!
يا گويد:
مجو درستى عهد از جهان سست نهاد كه اين عجوزه عروس هزار داماد است
دلا دايم گداى كوى او باش !
در توحيد بايد مراقبت را تقويت كرد. مراقبت تخم سعادت است كه در مزرع دل كاشته مى شود و سائر آداب و اعمال پروراندن آن است . مراقبت ، كشيك نفس كشيدن و همواره در حضور بودن است
منبع:پندهای حکیمانه جلد سوم
فضيلت (( انا انزلناه ))
از امام صادق (عليه السلام ) منقول كه : (( چون شب ماه مبارك رمضان در
آيد، در هر شب هزار مرتبه (( انا انزلناه )) را بخوان و چون شب بيست و سوم
شود، دل خود را محكم بدار و گوش هاى خود را بگشا از براى شنيدن عجايب از
آنچه خواهى ديد. ))
به سندهاى معتبر از آن حضرت (عليه السلام ) منقول
است كه : (( اگر كسى در شب بيست و سوم ماه مبارك رمضان (( انا انزلناه ))
را هزار مرتبه بخواند، چون صبح كند، يقين او شديد و محكم شده باشد، به
اعتراف نمودن به چيزى چند كه مخصوص ما است از غرايب فضايل و نيست اين ، مگر
به سبب چيزى كه در خواب مشاهده نمايد
منبع:جلد سوم پندهای حکیمانه
آفت هاست در تاخير!
امام صادق (عليه السلام ) مى فرمايد: (( اگر پرده برداشته شود و شما آن
سوى را ببينيد، خواهيد ديد كه اكثر مردم به علت تسويف ، مبتلاى به كيفر
اعمال بد اينجاى خودشان شده اند. ))
تسويف ؛ يعنى سوف سوف كردن ، يعنى امروز و فردا كردن ، بهار و تابستان كردن ، امسال و سال ديگر كردن .
منبع:جلد سوم پندهای حکیمانه
قيمت وجود آدمى
(( امير المومنين (عليه السلام ) فرمود:
الا انه ليس لانفسكم ثمن الا الجنه فلا تبيعوها الا بها
الا
اى مردم ! محققا بدانيد كه قيمت نفوس شما جز بهشت (( بهشت رضوان و بهشت
لقاى خداوند و بهشت شهود )) چيزى نخواهد بود پس قيمت خود را بدانيد و جز
به بهشت برين نفروشيد. ))
يعنى جان را به قيمت ارزان كه متاع پست فانى دنياى دو روزه است نفروشيد كه ارزان فروخته ايد.
منبع:پندهای حکیمانه جلد سوم
انواع گياهان
حضرت وصى (عليه السلام ) فرمود: (( بدان كه هر كارى گياهى است ، و هر گياهى از آب بى نياز نيست و آبها گوناگونند. هر گياهى با آبى خوش سيراب شود، رشدش زيبا شود و ميوه اش شيرين گردد و هر گياهى كه از آبى ناخوش سيراب شود، رشدش كم و ميوه اش تلخ شود))
منبع:جلد سوم پندهای حکیمانه
نياز به استاد
ما كارى مهم تر از خود سازى نداريم و اين هدف انسان بيدار است ، انسانى
كه در منزل يقظه قرار گرفته است ، كه اولين مرحله را فرموده اند يقظه است ،
بيدارى است ، يعنى تا انسان در خواب است كه نمى داند كيست و نمى گويد كه
من كيستم ؟ وقتى بيدار شد، دردش گل كرد، به دردش كه رسيد، به درمانش هم مى
رسد، مى گويد من كيستم ؟ و به دنبال استاد و مربى مى رود، به دنبال كمال مى
رود، ديگر از تو حركت از خدا بركت ! و ما كارى همان طور كه در طليعه عرضم
تقديم داشتم ، مهم تر از اين خودسازى نداريم و لذا كسانى كه به اين حقيقت
رسيده اند، مى بينيم كه چه قدر حرف هاشان حساب شده است ، چانه شان را عقل
مى گرداند. در خوراكشان ، در عباداتشان ، در حضورشان ، در مراقباتشان ، در
محاسباتشان ، در برخورد به خلق شان كه :
خلق را چون آب دان صاف و زلال اندر آن تابان صفات ذوالجلال
منبع:جلد سوم پندهای حکیمانه
دو گوهر انسان ساز
بايد توجه داشت كه علم و عمل انسان سازند و ما شب و روز داريم خودمان را مى سازيم ، ببين خودت را چگونه مى سازى كه هر چه تحصيل نموده اى آنى : (( ليس للانسان الا ما سعى )) اين تعبير شريف (( للانسان )) بيان نسبت حقيقى است كه دارايى واقعى تو است .
منبع:جلد سوم پندهای حکیمانه
مراحل تزكيه نفس
سوال : نخستين مراحل تهذيب و تزكيه نفس چيست ؟
استاد: براى طهارت باطن ، نخست بايد دوام طهارت ظاهرى را حفظ كرد و
طهارت بدن را مراعات نمود. اعضا و جوارح ظاهرى بايد كنترل شود، زبان آفت
بدى است ، انسان بايد سعى كند چانه اش را با عقل بگرداند! همان طور كه دهان
، گاه مجراى غذاى آلوده به معده است ، همين دهان و زبان ، مجراى غذاى
آلوده به جان نيز هست . بايد اين نهال وجود را كه رو به رشد و كمال است ،
مواظبت كرد، از همنشين بد پرهيز نمود...
اين دقت هاى ظاهرى ، كم كم باطن
را هم طاهر مى كند، مى بيند كه در دار هستى ، هيچ چيز غلط نمى كند، حتى
حيوانات هم در كار و وظيفه خود خيانت نمى كنند، اينها درس است براى ما! از
آن طرف هم داريم كه : (( من جاهد فينا لنهدينهم سبلنا )) بايد در اين امور
دقت كرد تا كم كم طهارت باطن هم پيدا شود...چه عرض كنم آقا....چه بگويم به
شما!
.:: This Template By : web93.ir ::.