این هواپیمای بدون سرنشین توسط شرکت لاک هید مارتین ساخته شده است و از فن آوری ضد رادار بهره می برد.
این هواپیما در ارتفاع 50000 فوتی پرواز می کند و اطلاعات جمع آوری شده را به صورت Real Time برای مرکز کنترلی که در یک خودرو قرار دارد ارسال می شود. این اطلاعات سپس برای مرکز فرماندهی ارسال می شود.
اما چگونه این هواپیما با صدمه ای بسیار کوچک در ایران فرود آمد؟
این نوع از هواپیماها به گونه ای برنامه ریزی شده اند که به محض قطع شدن ارتباطشان با پایگاه٬ به صورت خودکار اقدام به بازگشت و فرود در پایگاه می کنند.
باید بدانید که RQ-170 از سامانه GPS برای موقعیت یابی استفاده می کند. سامانه GPS دیو قندهار هک شده است و اطلاعات موقعیت پایگاهش در افغانستان وارد سامانه شده است. بدین ترتیب سامانه های کنترل هواپیما فکر می کنند که RQ-170 بر روی پایگاه در حال پرواز است.
سپس ارتباط بین هواپیما و مرکز کنترل مختل می شود و بدین ترتیب هواپیما به صورت خودکار اقدام به بازگشت به پایگاه و فرود می کند. از آن جهت که قبلا GPS هک شده هواپیما هم از نظر سامانه های کنترل بر روی پایگاه در حال پرواز است٬ اقدام به فرود می کند٬ غافل از اینکه در حال فرود در کاشمر ایران است.
ارتفاع کاشمر و پایگاه این هواپیما در افغانستان از سطح دریا اختلاف بسیار کمی دارد و همین اختلاف ارتفاع موجب صدمه دیدن زیر هواپیما می شود.
حالا اگر دوست دارید بدانید که GPS چگونه هک شده است باید به اطلاعتان برسانم که قبلا عده ای متوجه مشکلات امنیتی آن شده اند و مقاله ای هم در این مورد منتشر کرده اند. این مقاله که عنوانش «On the Requirements for Successful GPS Spoofing Attacks» مشکلات امنیتی GPS و روش های نفوذ به آن توضیح داده شده است.
البته کار به همین سادگی که توضیح دادم نبوده است و سوالات و فرضیه های دیگری هم مطرح شده است. برای مثال در سایت aviationintel ٬ نویسنده معتقد است که این نوع از پرنده ها تنها از یک نوع مکانیزم برای موقعیت یابی استفاده نمی کنند و معمولا از دو یا 3 سامانه مختلف موقعیت یاب استفاده می شود. لذا اگر اطلاعات یکی از این سامانه ها با باقی آنها تطابق نداشته باشد٬ اطلاعات آن در تعیین موقعیت مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.
.:: This Template By : web93.ir ::.