به گزارش شفاف،
علیرضا شیرازی مدیر سامانه ی وبلاگ نویسی بلاگفا که پرطرفدارترین سامانه
وبلاگ نویسی فارسی زبان است، در آخرین یادداشت وبلاگش در دفاع از نیروی
انتظامی نوشت:
"اگرچه من نیز همچون بسیاری از شما نقدهایی بر عملکرد
نیروی انتظامی دارم اما فکر میکنم نیروی انتظامی در دهه اخیر تلاشهای خوبی
کرده که سطح زندگی ما را بالاتر برده است.
یکی از آنها که همه با آن
آشنا هستیم پلیس 110 هست که واقعا سطح خدمات امنیتی و پلیسی را در سطح شهر
ارتقاء داده است. اما موردی که در واقع انگیزه نوشتن این مطلب شد کارهای
نیروی انتظامی در زمینه رانندگی و مسافرتهای درون شهری است. بسیاری به
خاطر دارند زمانی نه چندان دور تاکسی ها (و دیگر خودروها) روی صندلی کنار
راننده دو نفر را سوار می کردند و اگر بدشانس بودی و کنار دنده می نشستی که
دیگر اوضاع بدتر بود و با این شرایط رسیدن به مقصد با عذاب تغییر دنده
راننده همراه بود و البته با آن شکل نشستن وضعیت امنیت سرنشینان در موقع
تصادف احتمالی معلوم بود. حالا شاید یک زمانی در پیکان های تاکسی با صندلی
ها بزرگتر و یکپارچه نشستن دو نفر روی صندلی کنار راننده آسان تر بود اما
روی پراید دیگر مصداق شکنجه بود و من متعجبم از آنکه راننده ها اینرا به
سرنشینان تحمیل می کردند و بدتر آنکه مردم نیز آنرا پذیرفته بودند و چه خوب
شد که نیروی انتظامی به کمک مردم آمد و با ممنوع کردن نشستن دو نفر روی
صندلی جلو آسایش و امنیت مسافر را بالا برد. مورد دیگر بستن کمربند بود که
زمانی شبیه یک وسیله زائد در خودروها بود و حتی زمانی که اجباری شده بود
بخصوص رانندها علاقه ای به بستن آن نداشتند (و فقط موقع دیدن مامور آنرا می
بستن) و امروز کم و بیش رایج شده و در نظر بگیرید چقدر در سلامت مردم موثر
بوده و چه جانهایی که به همین دلیل نجات پیدا کردند. سخت گیری روی معاینه
فنی نیز باعث شد که حداقل برخی راننده ها هر از چند گاهی چراغهای سوخته را
عوض کنند یا فکری به حال تنظیم موتور یا سیستم ترمز خودرو کنند.
این
اواخر هم تاکید و اصرار نیروی انتظامی روی ترمز ABS و جدیدا روی ایربگ جالب
است و در واقع و به زبان ساده نیروی انتظامی به زور هم که شده در حال
ارتقاء سطح مسافرتهای درون شهری و برون شهری است وگرنه اگر زوری در کار
نبود حالا حالاها مسافرکشها دو نفر جلو سوار می کردند و کمربندهم واسه خیلی
باکلاسها بود و خودروساز داخلی ایربگ و ترمز ABS را به عنوان آپشن لوکس
روی برخی خودورها عرضه می کرد.
همچنین به نظرم تغییرات در نحوه دریافت
گواهینامه موثر بوده و حداقل راننده آتی چند ساعتی را با یک معلم رانندگی
اصول رانندگی درست را می آموزد نه اینکه تنها تغییر دنده را از دوست و
فامیل یاد بگیرد و بعد هم راه بیافتد توی خیابانها و آنچه نیاموخته یا بد
آموخته را تجربه کند. هرچند که به نظر میرسد هنوز ارائه گواهی نامه و آموزش
متمرکز است به پارک دوبل ولی در نهایت حداقل براساس تجربه شخصی ام (مثلا
اینکه راننده های جدید بیشتر از چراغ راهنما استفاده میکنند) این روند
تاثیر مثبتی داشته است."