اوج نیوز نوشت: وی که چهارشنبه شب در برنامه پارک ملت شبکه یک حضور یافته بود حرفهای مهمی زد.
در
میانه برنامه مشخص شد که ده نمکی در انتقاد از محمدرضا شهیدی فرد تهیه
کننده و مجری برنامه با مدیران شبکه یک سیما تماس گرفته است.
او حتی
در منازعه با شهیدی فرد روی آنتن یک دی وی دی به او داد که در توصیفش گفت
که در آن عکس العمل های شهیدی فرد پس از مشخص شدن نتایح نظرسنجی بهترین
فیلم پس از انقلاب در برنامه پارک ملت گلچین شده بود.
ده نمکی
دوباره عصبی شد،آرام گرفت،سکوت کرد،خندید،استدلال های همیشگی اش را تکرار
کرد و این همه اما برای منتقدش که روبرویش نشسته بود ،به نظر کافی نمی
رسید.
وقتی دیدم اثر خوب آقای حاتمی کیا،آژانس شیشه ای پاین تر از
اخراجی ها در نظرسنجی برنامه پارک ملت قرار گرفت خجالت کشیدم.امیدوارم او
یکباره دیگر فیلم در حوزه دفاع مقدس بسازد.
در برابر همه بی مهری ها فقط به جمله آقا فکر می کنم که اگر اثر خوب باشد مردم استقبال می کنند.
این آخرین باری است که درباره اخراجی ها حرف می زنم چون دیگر 5 سال از اخراجی ها گذشته است.
امروز خواندم که یک کارگردان در هنگام تماشای اخراجی ها سکته کرده است.
در کتابی خواندم که فیلمی خوب است که پس از پایانش مخاطب را درگیر کند و حالا خوشحالم که اخراجی ها پس از 5 سال هنوز سرش دعوا است.
فیلم سینمایی جدیدم اجتماعی است.خودم را در یک ژانر محدود نمی کنم.
روزی
که در سال 73 خواستم شروع کنم،10 تا موضوع و ایده را برای خودم نوشتم که
در 10 سال آن را بسازم.برای همین پیشنهادات دیگر برایم اهمیت ندارد.
کسی که رسانه ندارد اگر مخاطب نداشته باشد مثل روشنفکری می ماند که کتابش را فقط خودش می فهمد.سینما بدون مخاطب سینما نیست.
اگر نگاه آمرانه به مردم داشته باشی،کار در نمی آید.یک جاهایی هم در سینما و تلویزیون اینطوری است.
من دوست دارم تریبون مردم باشم نسبت به دیگران.
فقر و فحشا 10 سال پس از مطالبم در باره اشرافی گری بود.قرمز و آبی کردن مردم بد است.جامعه از اتحاد بیرون می رود.
نان یک سری در دعوا انداختن میان مردم است.
در دعوای قرمز و آبی سیاست ،عدالت گم می شود.در اخراجی ها 3 این را نشان دادیم.این وسط مطالبات مردم گم می شود.
جناح های سیاسی و دعوای قدرت همه چیز را گم می کند و مردم فراموش می شوند.
مردم را برزیم در خیابان و خودمان امتیاز بگیریم.همان داستان فشار از پایین و چانه زنی از بالا.
چرا
فقر و فحشا 10 هزار نسخه میان مردم پخش می شود.کلی فیلم دیگر درآن مقطع
همین موضوع را داشتند.فیلم های پورنو بودند اما موفق نشدند.
من در شلمچه در سالهای 75،بعد در جبهه نقد قدرت کردم.
نشریاتم را می بندند و با فیلم هایم هم که می دانید چه کردند.
پس
از اخراجی ها 1 خیلی به دادگاه رفتم.یکی می گفت این توهین به
ارزشهاست.شاید شیرینی زبان طنز باعث شد که فیلم هایم به سرنوشت روزنامه
هایم دچار نشوند.
در اخراجی ها یاد گرفتم عمیق ترین حرفها را به ساده ترین شکل نشان داده شود.
ما حاجی گرینوف ها را نشان ندادیم.به تعبیر،آقای محسن رضایی که گفت شما جعبه سیاه جنگ را باز کردی.
بحث آدم سازی را در اخراجی ها انجام دادیم.به تعبیر امام که فرمودند که جنگ کارخانه آدم سازی است.
یکی مثل سید جواد هاشمی است در جنگ که نترس است.یکی محمود مقامی است که میانه رو است.
یک فرمانده گردان 30 ساله باید400 نفر را مدیریت کند.همین آدمها وقتی از جنگ می آمدند باید به متن می رسیدند اما به حاشیه رفتند.
وقتی
تماشاگر با شخصیت فیلم می خندد و می گرید پس تحول را قبول کرده.کجای قرآن
گفته که حتما تحول باید اینجوری باشد که مثل جواد هاشمی شود؟
آقا
فرمودند لات دارم و لوتی.طیب داشتیم و شعبان داشتیم. طیب که آن سوابق را
داشته وقتی برای امام آنجور می ایستد پای عباعبدالله می رود.
اخراجی ها نتیجه مشاهدات من بود.
اوقاتی حب ،عیوب را پنهان می کند و گاهی وقت ها بغض خوبی ها را.
برای اخراجی ها 1 ،یک دستگاه کلی هزینه کرد علیه این فیلم که مجید سوزوکی ها نبود.
آنهایی که جنگ را تحریف کردند باید سکته کنند.
بچه های جنگ آمده اند وسط که خودشان جنگ را تعریف کنند.
فیلم می سازند که طرف وسط جنگ موهایش تکان نمی خورد و ادای گلزار را در می آورند.یا خانمی که در صف اول خط مقدم است.
خیلی از ایرانیان آمریکا با تیپ های آنچنانی رفتند و فیلم اخراجی ها را دیدند و گفتند این دفاع مقدس ماست.
یک
روزنامه درپیت آمریکایی یک تیتری بزند از فیلم مورد علاقه شان ، کلی سر و
صدا می کنند اما روزنامه نیورک تایمز نوشت که اخراجی ها معادلات ما را بر
هم ریخت.منظورشان این بود که اگر در ایران جنگ بشود همه می آیند و برداشت
آنها که فکر می کردند اگر جنگی بشود کسی به جبهه نمی رود غلط بود.
حاتمی کیا به پشت صحنه اخراجی ها 2 آمد.ایشان بزرگوارانه آمد.من خودم را با ایشان قابل مقایسه نمی دانم.
پس از نظر سنجی پارک ملت،داغ برخی تازه شد.
آقای
شهیدی فرد،جلوی دوربین می آید می گوید که جامع ترین نظر سنجی را انجام می
دهیم.کارشناس می گوید که این فیلم نباید باشد.واقعیت این است که شما خوشت
نیامد که بهترین فیلم اخراجی ها شد.
نظر سنجی خیلی پیام داشت.50 فیلم اول انتخاب مردم داخلش شونه تخم مرغی نیست.10 فیلم اول ،فیلم های اول بود.فیلم های مهم بود.
حضرت آقا از 3 فیلم اسم بردند.آژانس،لیلی با من است و اخراجی ها.
دوستان منتقد و مجری نظر شخصی بدهند اما نمی تواننند نظر خودشان را به عنوان مردم ،جامعه هنری و...بگذارند.
من بر آشفته نیستم اما دلخورم.از من بدشان می آید مردم را زیر سوال می برند.
شهید داریم با تبر بعثی ها را دنبال کرده و کشته.در جاهای دیگر نداشته هایشان را داشته می کنند ما داشته هایمان را نداشته می کنیم.
اسکات
پیترسون،نویسنده بزرگ کریستین ساینس مونیتور به من گفت که داریم روایت فتح
روح جنگ ایران و عراق است.گفت در داخل اتاقم عکس آوینی و حاج بخشی است.گفت
فیلم شما را دیدم که روح درونش بود.متاسفم برای شما.ما پس ازجنگ ویتنام
سربازانمان را محاکمه کردیم چون می گفتیم جنگ متجاوزانه بود.در سینمای شما
دارند فیلمی می سازند که چرا جنگیدیم؟دفاع مقدس را زیر سوال بردند.در
جشنواره به آنها جایزه می دهیم.همانهاییکه نوشتند پس از فتح خرمشهر چرا
جنگیدیم.در اخراجی ها 2 جواد رضویان ،پاسخشان را می دهد و می گوبد اگر
مقاوت نمی کردیم شما الان به صدام می گفتید آقادایی !
شما بروید کار اول برخی را نگاه کنید.خودشان می گویند حالشان به هم می خورد.
رزمنده
را می برند در ماورا ،با او سوال جواب می کنند.می گویند نان حرام خوردی.می
گوید نه،می گوید وقتی که بچه ات به خاطر تو سهمیه گرفت و جای دیگری را
گرفت حرام بود.
شبکه 5 چند سال پیش وقتی دید نظر سنجی به نفع اخراجی هاست ،نظرسنجی را پخش نکرد.
ما با بزرگتربن افتخار تاریخمان بد برخورد کردیم.روزی وزیر ارشاد ما پشت تریبون گفت که دوره سینمای جنگ به پایان رسیده است.
شما جای من بودید بی قرار بودید.
آنها
که اذیتم می کنند دردشان آمده است.آنها سالها حرف زدند و ماسکوت کردیم.300
تا فیلم از یک زاویه ،حالا 3 تا یک نگاه دیگر هم باشد.
کسانی که
جنگ را تحریف کردند و الان در جایگاه متهم هستند خودشان را مدعی العموم می
دانند.مجید سوزوکی ها بودند.تحریف کردند.دشمن ما ببو نبود.ما نشان دادیم که
هر زمان الله اکبر گفتیم دشمن شلوارش را بالا کشید.ما از گارد ریاست
جمهوری عراق می ترسیدیم.دشمن ما ببو نبود.
مردم بیشتر از منتقدین می فهمند.
اخراجی ها تنها فیلم سینمایی دفاع مقدس بود که بخش خصوصی آن را ساخت.