طرح پرداخت مقرري به بيكاران مجرد و متاهل؛ طرحي كه به تازگي از تصويب كميسيون اجتماعي مجلس گذشته و منتظر امضاي نهايي در صحن علني است، در صورت اجراي آن، هر بيكار مجرد ماهيانه 300 هزار تومان و هر متاهل نيز 350 هزار تومان بهمدت 2 سال دريافت خواهد كرد. بر اساس اين گزارش، مجردها ماهيانه 300 هزار تومان، متاهلان 350 هزار تومان؛ طرح پرداخت حقوق به بيكاران موضوعي كه اخيرا توسط نمايندگان عضو كميسيون اجتماعي مجلس بررسي و به تصويب رسيده است. مصوبهاي كه در صورت تاييد نهايي در صحن علني مجلس و راي نمايندگان به آن، دولت را مكلف ميكند براي نخستين بار در دهههاي گذشته از افراد جوياي كار تا زمان پيدا شدن شغل، مورد حمايت مالي قرار دهد.
طرح پرداخت حقوق به بيكاران
در واقع طرح مدنظر نمايندگان عضو كميسيون اجتماعي مجلس به دنبال اين است كه موضوع تامين حداقلي معيشت بيكاران را تا زماني كه آنها بتوانند اشتغالي براي خود دست و پا كنند را دنبال كند، طرحي كه در صورت عملياتي شدن بار مالي سنگيني براي دولت خواهد داشت. به دليل تازگي طرح پرداخت حقوق به بيكاران و بالا بودن تعداد جويندگان شغل در كشور، اين اقدام مجلسيان مورد توجهات ويژه كارجويان قرار گرفته است و اكنون ميخواهند بدانند سرنوشت نهايي اين طرح چه خواهد شد؟ با اينكه طرح پرداخت حقوق به بيكاران تا حداكثر 2 سال و بازپرداخت آن در زمان شاغل شدن بهمدت 50 ماه ميتوان يك طرح خيرخواهانه تلقي شود، اما نكات مبهمي را نيز با خود به همراه دارد.
2سال بگيريد، 50ماه پس دهيد اولا با
اينكه مصوبه كميسيون اجتماعي مجلس بر پرداخت حقوق به بيكاران تاكيد دارد
اما به روش شناسايي بيكاران و تعريفي كه از فرد بيكار خواهد داشت اشارهاي
نكرده است؛ بنابراين مشخص نيست كه آيا صرفا افراد فارغالتحصيل دانشگاهي يا
احتمالا داراي كارت مهارت از فني و حرفهاي ميتوانند تقاضاي دريافت
ماهيانه بيكاري كنند يا طرح به دنبال شناسايي همه بيكاران و پرداخت حقوق به
آنان است؟
همچنين براي اجرايي شدن طرح پرداخت حقوق به بيكاران كه در صورت نهايي شدن براي دولت بار مالي ايجاد خواهد كرد، چه ساز و كار اجرايي در نظر گرفته ميشود؟ محل تامين منابع مورد نياز براي پرداخت به بيكاران كجاست؟ مجلس چه راهكاري براي عملياتي شدن طرح دارد تا به دليل وابستگي آن به منابع مالي، اين طرح نيز به چرخه تسهيلاتگيري از بانكها نرود و به سرنوشت زودبازدهها، مشاغل خانگي و كارتهاي اعتباري خريد كارگران دچار نشود؟
سئوالات مطرح در ذهن بيكاران
آيا اظهارات اشخاص مانند آنچه كه در طرح هدفمندي يارانهها دنبال شد ملاك عمل قرار خواهد گرفت يا اينكه احتمال ورود درصدي از شاغلان در رديف بيكاران نيز وجود خواهد شد؟ اساسا اينكه طرح از چه روشي برای جلوگيري از سوءاستفادههاي احتمالي افراد را پيگيري ميكند و براي جلوگيري از تشويق افراد كم درآمد به خانهنشيني چه اقدامي خواهد شد؟
همچنين چه رابطهاي را ميتوان بين حداقل دستمزد 330 هزار توماني براي شاغلي كه بايد براي دريافت آن يكماه كار كند و بيكاري كه ميتواند در خانه بنشيند و 350 هزار تومان بگيرد قابل تعريف است؟ اولياء عليبيگي در گفتوگو با مهر با بيان اينكه نبايد به اين طرح با نگاه منفي توجه كرد، گفت: چنين اقداماتي ساليان متمادي است كه توسط كشورهاي پيشرفته دنيا انجام ميشود و اين موضوع يك كار تجربه شده است.
ارتباط حداقل مزد و بيكاري
رئيس كانون عالي شوراهاي اسلامي كار كشور، اظهار داشت: در كشورهايي كه در اين بخش تجربه دارند دولتها براي حمايت از جواناني كه هنوز به اشتغالي دست نيافتهاند اقداماتي را انجام ميدهد و پس از اشتغال افراد مقرري بيكاري آنها قطع ميشود. علي بيگي ادامه داد: اما نكته مهم اين است كه هر قانوني بخواهد وضع شود بايد با شرايط اقتصادي و فرهنگي كشور مطابقت داشته باشد و به صرف اينكه در كشورهاي پيشرفته اجرايي و موفق بوده است نبايد مطرح و عملياتي شود.
اين مقام مسئول كارگري، بيان داشت: اينكه هماكنون يك فرد شاغل بايد ماهيانه حداقل 330 هزار تومان، دريافت كند و يك نفر بيكار متاهل 350 هزار تومان ميتواند زمينه تنبل پروري را فراهم كند چرا كه فرد ميتواند با خانهنشين شدن مبلغ بيشتري را از زماني كه هر روز و هر ماه كار ميكند دريافت كند. وي خاطرنشان كرد: شائبه تنبلپروري در چنين شرايطي كه حقوق بيكاري بيشتر از زمان اشتغال است ميتواند خيلي از افراد با درآمدهاي پايين را به منازل بكشاند و آنها را تشويق كند تا دست از كار بكشند.
به گفته علي بيگي، البته موضوع مربوط به تامين مالي طرح و رفع نيازهاي تسهيلاتي نيز موضوع ديگري است كه در جاي خود بسيار حائز اهميت است تا جايي كه همين دست مسائل جلوي اجراي طرح واگذاري كارتهاي اعتباري خريد كارگران را گرفته است و در سر راه ايجاد فرصتهاي جديد شغلي موانع جدي ايجاد ميكند.
< قبلی | بعدی > |
---|
.:: This Template By : web93.ir ::.