از سال ۲۰۰۱ مسابقه ی بین المللی طرح بندی گیاهان آبزی (IAPLC) بزرگترین مسابقه ی طراحی آکواریوم های گیاهی در دنیا بوده است. علاقمندان از سراسر جهان به امید بردن جایزه ی بزرگ یک میلیون ینی آکواریوم های خود را در این مسابقه شرکت می دهند. اما مهمتر از جایزه ی نقدی رتبه بندی جهانی است که به هر یک از شرکت کنندگان داده می شود. با بیش از ۱,۸۱۹ درخواست از ۵۵ کشور برای شرکت در مسابقه، رقابت شدید است. سال ۲۰۱۰ تا به حال موفق ترین سال هم از جهت کل شرکت کننده ها و هم از نظر تعداد کشور های شرکت کننده از سراسر جهان بوده است. در ذیل نکات برجسته ۲۵ رتبه ی برتر آکواریوم آب شیرین جهان در سال ۲۰۱۰ را به همراه شرحی از معیارها و روند قضاوت خواهید یافت. هرساله گروه داوران (صافی Sifter) توسط این آثار هنری زنده حیرت زده می شوند. حفظ ظرافت و تداوم زیبایی این آکواریوم ها به مهارت بسیار و فداکاری نیازمند است. همه ی این aquascapists (هنرمندان دنیای زیر آب ) لایق کسب اعتبار بسیاری برای کارهای فوق العاده خود هستند. ((Sifter به شما و کار شما درود می فرستد.
۱٫ برنده ی جایزه بزرگ – پل بوتین (روسیه)
۱۵۰x50x50 cm عطر جنگل
۲٫ مدال طلا – ژانگ جیان فنگ (ماکائو)
۹۰x45x45 cm فلات لس
۳٫ مدال نقره – خوان ثوی گوئن تی (ویتنام)
۱۲۰x45x40 cm رنگ زندگی
۴٫ مدال نقره – یوتاکا کانو (ژاپن)
۱۲۰x45x45 cm منظره
۵٫ مدال برنز – زنگ کینگ جون (چین)
۱۵۰x60x60 cm Karst
معیارهای داوری
- بیشترین نمره در امتیازدهی ۲۰۰ امتیاز است. معیار داوری بیشتربر روی
“امتیاز برداشت هنری” (حد اکثر ۱۰۰ امتیاز) و “امتیاز فنی” (حد اکثر ۱۰۰
امتیازکه به ۵ زیرگروه ۲۰ امتیازی تقسیم شده )
- در سال ۲۰۱۰ گروه داوران از ۱۸ داور برجسته از سراسر جهان تشکیل شده بود.
- در این مسابقه مهارت شرکت کنندگان در حفظ طرح خود در طولانی مدت هم برای داوران از اهمیت زیادی برخوردار است.
- از انجایی که آکواریوم های گیاهی انواع مختلفی از گونه های حیات را در
بر دارند داوران تنها به زیبایی طرح بلافاصله پس از آماده شدن توجه نمی
کنند بلکه به مدت زمانی که هر طرح در شرایط سالم نگهداری می شود هم توجه
دقیق می نمایند.
- در مسابقه این جنبه های طرح مشخصاً و با جدیت توسط
داوران مورد توجه قرار گرفت: استفاده از گیاهان ((emerged و گیاهان خانگی
که در آب رشد نمی کنند موضوع کسر امتیاز میشود.
- برای جلوگیری از
استفاده ی نادرست از گیاهان در یک طرح ، افراد علاوه بر توانایی ترکیب
باید از دانش کافی در مورد گیاهان آبزی نیز برخوردار باشند.
- علاوه
بر این برای رویاندن گیاهانی سالم تکنیک بالاتری هم مورد نیاز است. این
جنبه های یک طرح تحت معیار “خلاقیت” داوری می شوند.
۶٫ مدال برنز – چن آی شن ( تایوان)
۲۱۰x60x60 cm یک روز قدم زدن بر روی مسیری در جنگل
۷٫ مدال برنز- گریگوری پولیش چاک (اکراین)
۱۲۰x50x50 cm سکوت جنگل
۸٫ لانگ ترن هوانگ (ویتنام)
۱۵۵x81x50 cm به سوی سبز
۹٫ کی پی وانگ (هونگ کونگ)
۱۲۰x45x45 cm شگفتی بی پایان
۱۰٫ لی دا وی (چین)
۱۲۰x50x50 cm شکاف سر سفید
معیار های داوری – ادامه
- بر سر استفاده از ماسه ی سفید تزئینی بسیار نرم مثل ماسه ی ریو نگرو مناظراتی وجود داشت.
- با توجه به خاصیت این نوع ماسه مدفوع ماهی ها و میگو ها مشخص تر می شد و
به خاطر رشد جلبک ها و انتشار باکتری های بی هوا زی داخل آکواریوم رنگ
ماسه بسیار سریع تر به رنگ سبز یا مشکی ناخوشایندی متمایل می شد.
- گفته شده بود که به سختی می توان این ماسه را برای مدتی طولانی تمیز نگه داشت.
- با وجود اینکه استفاده از ماسه ی تزئینی تصویری زیبا و باشکوه ایجاد می کند اما طرح با قضاوت سختی از طرف داوران مواجه می شود
- طرح ها توسط ۱۸ داور بین المللی ارزیابی شدند
- جریان امتیاز دهی به صورت بی طرفانه توسط داوران انجام می شود همچنین شمارش امتیاز ها توسط کمیته ی مسابقه
- هر چند که امتیاز دهی هر یک از داوران در وهله ی اول به سلیقه ی شخصی
آنها در مورد انواع طرح های گیاهان آبزی بستگی دارد اما رأی آنها لزوماً
مایه ی اعتبار مطلق طرح نمی شود.
۱۱٫ وانگ چائو (چین)
۱۲۰x55x50 cm نم نم باران
۱۲٫ مای کوان (هونگ کونگ )
۱۵۰x50x55 cm مرز سنگی شو
۱۳٫ چولاندر راتانا ویچین (تایلند)
۲۰۰x40x40 cm کوهِ پندار
۱۴٫ ژنگ رن چائو (چین)
۱۶۸x60x60 cm قصه ی سادو
۱۵٫ کوک هونگ وو (ویتنام)
۱۲۰x45x40 cm منطقه ی حافظه
معیار های داوری و راهنما
امتیاز برداشت هنری (حد اکثر ۱۰۰ امتیاز)
ارزیابی زیبایی و کمال به عنوان یک قطعه ی هنری
امتیاز فنی (حد اکثر ۱۰۰ امتیاز)
خلاقیت ( حداکثر ۲۰ امتیاز)
کمال کلی اثر و اصالت آن مورد ارزیابی قرار می گیرد.
استفاده از گیاهان ((emerged و گیاهان خانگی که در آب رشد نمی کنند باعث کسر امتیاز میشود.
ترکیب/ چیدمان گیاهان ( حداکثر ۲۰ امتیاز)
آیا ترکیب طرح به خوبی انجام شده است؟
آیا گیاهان آبزی به خوبی در محل خود درون آ کواریوم به درستی قرار گرفته اند؟
آیا درون طرح میان رنگ و شکل گیاهان آبزی تعادل وجود دارد؟
تعادل بین ماهی ها و شکل طرح ( حداکثر ۲۰ امتیاز)
انتخاب ماهی برای طرح از طرف طراح مورد ارزیابی قرار می گیرد.
آیا رنگ، اندازه، روش شنا وبوم شناسی ماهی ها با طرح هماهنگی دارد؟
فضای طبیعی ( حداکثر ۲۰ امتیاز)
آیا طرح به درستی بازگو کننده ی دیدگاه طراح ازطبیعت هست؟
روش و تکنیکی که طراح برای ارائه ی احساس طبیعی بودن در طرح خود به کار می برد چگونه است؟
شرایط گیاهان آبزی و تحول طرح در طی زمان ( حداکثر ۲۰ امتیاز)
شرایط گیاهان آبزی درون طرح مورد ارزیابی قرار می گیرد.
تحول طرح در طی زمان بر اساس گونه های گیاهان و شرایط آنها مورد ارزیابی قرار می گیرد.
آیا طرح برای مدت زمان طولانی قابل اجرا است؟
۱۶٫ کازوتاکا موراس (ژاپن)
۱۸۰x60x60 cm بعد از زمانی طولانی
۱۷٫ کوجی ناکامورا (ژاپن)
۱۸۰x80x60 cm ریو نگرو ۲ – ایگاریپ درون مرزی
۱۸٫ چو وای سان (هونگ کونگ )
۲۰۰x66x66 cm روح بلند مرتبه
۱۹٫ لین تینگ کوان (تایوان)
۱۲۷x60x50 cm زمزمه ی کوهستان – طلوع در قله
۲۰٫ گری وو (هونگ کونگ )
۱۵۲x51x58 cm تاک
۲۱٫ جیانگ وی (چین)
۱۳۰x50x55 cm گِره
۲۲٫ میکائیل جی و وانگ (هونگ کونگ )
۱۲۰x60x60 cm جنگل مسحور
۲۳٫ هیرونوری هاندا (ژاپن)
۱۲۰x45x45 cm صبح حریری
۲۴٫ لی دو جائه (کره)
۱۰۰x50x50 cm ژرف
۲۵٫ جونیچی ایتا کورا (ژاپن)
۱۲۰x45x45 cm نسیم سبز ماه می
.:: This Template By : web93.ir ::.